TVR Cultural i-a invitat pe telespectatori miercuri, 5 iunie, de la ora 22.00, la teleplay-ul „Gottlieb”, o adaptare semnată de Andrei Măgălie, după piesa „Biedermann și incendiatorii", de Max Frisch. La TVR Internațional, teleplay-ul este difuzat luni, 10 iunie, de la ora 01.00.
Piesa arată o societate funcțională din punct de vedere administrativ, însă în care s-a instaurat frica, iar oamenii nu mai au curaj să ia atitudine în fața delictelor. Incendiatorii din teleplay sunt hackerii, iar focul nu arde doar în case, ci și în conștiințe.
Piesa „Biedermann și incendiatorii”, începută de Max Frisch în 1948, face referire la lipsa de reacție a societății germane, care a permis ascensiunea lui Adolf Hitler. În piesă, niște necunoscuți se aciuează în casa producătorului de cosmetice Biedermann. Acesta este scandalizat când citește în presă despre cazurile unor incendiatori care intră deghizați în casele oamenilor pentru a le da foc. Totuși, pus în fața acestei situații, nu reacționează împotriva intrușilor din propria casă.
„Biedermann” a fost o propunere care i-a entuziasmat pe unii dintre actorii din distribuție, i-a convins pe alții și atunci am pornit să facem proiectul acesta. Biederman este un om ca noi toți ceilalți care nu ia o atitudine, care spune că e bine, că se poate trăi și de ce să nu ne bucurăm de viață? Pe parcursul acestei experiențe teribile pe care o are și în lipsa unei atitudini, toate lucrurile merg în afara voinței lui. Lipsa atitudinii și lașitatea conduc la tragedie.
De fapt, este o alienare a spiritului, care impune o resetare a conștiintei. Despre asta e vorba în acestă piesă. Orice regizor, când își iubeste personajele, își iubeşte actorii. Pe platou nu există decât un singur om: actorul. Noi, toți ceilalți, facem ca ei (actorii) să se poată exprima.
Toată lumea se adaptează ca ei să-și păstreze aceeași candoare, putere de exprimare, de interacțiune. Am reușit să vorbesc cu ei, să ne înțelegem, pentru că actorii vin cu toată energia lor, cu talentul lor, cu o sumă de valori, pe care trebuie să le armonizeze, aici pe platou. Și asta e cel mai important”, a explicat Andrei Măgălie.
Teleplay-ul „Gottlieb” a fost nominalizat la secțiunea „Cel mai bun spectacol de teatru TV/teleplay”, în cadrul Premiilor UNITER, ediția 2021.
În distribuție: Dl.Biedermann - George Constantinescu, Babette - Victoria Cociaş, Eisenring - Demeter Andras, Schmitz - Constantin Florescu, Anna - Oana Marcu, Filozoful - Mihai Răducu, Polițistul - Sever Bârzan , Sebastian Haţegan, Văduva K - Gabriela Valentir, Corifeul - Cristian Jicman; Corul - Meda Topârceanu, Azaleea Necula, Bogdan Acatrinei, Robert Ciupitu.
Echipa: sunet - Valentin Bartolomeu, Radu Paraschivescu, Liviu Trânc; asistenţi steadycam - Gelu Costache,Liviu Pop; asistent MHH - Marian Petcu; operatori steadycam - Laurenţiu Bengescu,Gabriel Damian; operator MHH - Doru Preoteasa, regia de platou - Gabriel Şerban, director de imagine - Daniel Şerbanică. Producător - Lucia Constantinescu, producător delegat - Diana Dumitru, producător coordonator - Demeter Andras Istvan.
Adaptarea pentru televiziune si regia artistică : Andrei Măgălie.
„Sunt mai multe piste care indică o potrivire a conținutului piesei lui Frisch cu lumea și timpurile de azi. E, mai întâi, amenințarea pe care o reprezintă terorismul mondial și mijloacele insidioase prin care a pătruns în țesătura societății contemporane. Dar și mecanismele psihologice prin care fenomenul devine posibil, adică perfidia acționarilor, pe de o parte, credulitatea /inacțiunea de extracție politically correct a societății și a cetățenilor surprinși în lipsă de apărare.
Și este, în al treilea și poate cel mai important rând, chestiunea atitudinii cetățenilor în procesul de sesizare și respingere a acestui tip de agresiune. Marcată cu evidență de autor, aceasta din urmă ia înfățișarea unui personaj colectiv, un cor al pompierilor care au rolul nu doar să stingă, ci și să prevină, să avertizeze multiplele incendii care se produc în localitatea în care trăiește modestul comerciant Gottlieb Biedermann.
Sigur, el este personajul principal, ne spune și scenariul filmului lui Andrei Măgălie, care a ales să intituleze producția pur și simplu GOTTLIEB, focalizându-se pe urmărirea modului în care slăbiciunile umane ale acestuia, bunătatea, credulitatea, traduse la nivel social în ipocrizie, lașitate și prostie, pot determina ascensiunea extremismului de tip terorist. Așa se face că, acceptând să-i adăpostească în casă pe cei doi viitori incendiatori cu înfățișare de loseri șmecheri, își semnează singur sentința, deschizând calea spre un rău generalizat și devenind complicele celor doi infractori”, notează Doina Papp, în „Revista 22”.
Piesa integrală, mai jos: