sursa foto: www.nottara.ro
Autor:
Molière, Mihail Bulgakov
Traducere: Raluca Rădulescu
Adaptare:
Roman Feodori, Raluca Rădulescu, Olga Topunova
Regie:
Roman Feodori; regia TV: Gini Ignat
Gen: comedie
Durată: 114'
„Spectacolul își propune să ofere o imagine proaspătă, actuală a lui Molière, un nume esențial în dramaturgia universală. Dramaturg, poet și actor pasionat, Molière poate fi înțeles cel mai bine prin piesele sale, ele reprezintă cea mai autentică biografie – însăși moartea sa este una artistică, Molière murind pe scenă, în timp ce juca în piesa scrisă de el, Bolnavul închipuit. Astfel că montarea propusă de regizorul rus Roman Feodori – colaborator al Teatrului Nottara în urma Laboratorului de Teatru DENS din 2017 – va crea un portret inedit, original al lui Molière, trecând prin patru piese esențiale ale sale, Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe, Don Juan și două texte celebre ale lui Mihail Bulgakov, romanul Viața Domnului de Molière și piesa de teatru Cabala bigoților. O ocazie de a descoperi neașteptata modernitate a lui Molière.” TEXT www.nottara.ro
ȘERBAN GOMOI - MOLIERE, SCAPIN, DON JUAN, ARGAN
RAREȘ ANDRICI - TARTUFFE, PREOTUL, CARDINALUL
VLAD BĂLAN - VALERE
RĂZVAN BĂNICĂ - DAMIS
DANI POPESCU - SGANARELLE, GERONTE, DL. POQUELIN, DIACONUL
CRENGUȚA HARITON - DORINE, MOAȘA
CRISTINA JUNCU - ANGELIQUE
ADA NAVROT - TOINETTE
ISABELA NEAMȚU - ELMIRE, DOAMNA POQUELIN - CRESSE
FILIP RISTOVSKI - CERȘETORUL
MIHAELA SUBȚIRICĂ - MARIANNE
SORINA ȘTEFĂNESCU - ELMIRE, BELINE, ARMANDE BEJART
LAURA VASILIU - ELMIRE
scenografia: Olga Nikitina; coregrafia: Alexandr Adriașkin; muzica: Tibor Cari; director de imagine: Vlad Tănase; regia de sunet și PPS: Gabriel Scârlerț; producător: Sînziana Miloșoiu
șef de producție: Cezarina Hărăbor; light design: Taras Mihalevscki; asistent regie: Iulia Grigoriu; asistent scenografie: Vlad Ivanov; asistent coregrafie: Sandra Mahvina; imaginea: Dragoș Capotă, Adrian Dănilă, Cristian Dobre, Mihai Alexandrescu, Dragoș Ionescu, Alexandru Ghiță, Gabriel Oprea
„Într-un superb „spațiu gol” creat de Olga Nikitina, dar în care, de la o scenă la alta se strecoară detalii care conturează atmosfera într-o clipă, scândura simplă, lumina lumânărilor…, povestea lui Molière se amestecă și se împletește cu cea a personajelor lui. Scenariul alege câteva dintre cele mai cunoscute piese – „Vicleniile lui Scapin”, „Tartuffe”, „Dom Juan”, „Bolnavul închipuit” – și încearcă să desfacă ițele textului într-o încercare modernă de deconstrucție, în care autorul vorbește, se ceartă, scrie și rescrie replici, e Marele Păpușar. Iar Șerban Gomoi, în rolul lui Molière – regizor, actor și personaj – realizează o creație puternică. Are farmec, știe să jongleze cu umorul și cu tristețea, să schime rolurile, să schimbe timpurile, se joacă inteligent cu situațiile și domină scena și povestea. De altfel întreaga distribuție din care mai fac parte Rareş Andrici, Vlad Bălan, Răzvan Bănică, Dani Popescu, Crenguţa Hariton, Cristina Juncu, Ada Navrot, Isabela Neamţu, Filip Ristovski, Mihaela Subţirică, Sorina Ştefănescu şi Laura Vasiliu, fiecare schimbând roluri de la un moment la altul, realizează o frumoasă performanță în acest spectacol. Și energia cu totul specială pe care o emană spectacolul lor li se datorează în cea mai mare parte. Energie la care contribuie din plin și coregrafia lui Aleksandr Andriașkin.” - Monica Andronescu, yorick.ro
Am mers să văd un spectacol pentru un actor care-mi place mult și pentru muzica unui alt artist pe care-l iubesc la nebunie, fără să am habar ce poveste mă aștepta pe scenă. Am mers la Miliere Ereilom și îmi pare tare bine că am făcut-o! Pentru că am descoperit unul dintre acele spectacole-experiență cu care nu îți e dat să te întâlnești chiar mereu… Un spectacol curajos, proaspăt, curat. Povestea unei vieți, construită de către Roman Foeodri asemeni unui mozaic de metafore, simboluri, imagini și cuvinte. Un spectacol viu, actual, captivant… Un spectacol ca o meditație. Asupra operei lui Moliere, asupra destinului său, asupra vieții de artist… Un basm, parcă. O montare filosofică, un omagiu modern adus clasicului printr-un minimalism care hipnotizează… Și o distribuție cum nu se poate mai potrivită. O gașcă de actori pentru care fiecare rol vine mănușă și care vin să ne amintească ce înseamnă un spectacol de echipă în cel mai adevărat sens al cuvântului Mi-au plăcut toți mult de tot, mi-a plăcut, așa cum vă spuneam unitatea pe care jocul lor o țese pe scenă. Și da, căci deja știți bine cu cine aveți de-a face, am avut preferații mei în seara asta… Mi-au plăcut mult de tot Isabela Neamțu și Crenguța Hariton. Două actrițe pe care mă bucur de fiecare dată când am ocazia să mă reîntâlnesc la teatru. Și mi-a mai plăcut mult de tot Șerban Gomoi… - Mădălina Mihai, cultural21.ro
„Și din nou TEENFEST marcheaza “punct ochit, punct lovit” : tinerii născuți cu patru secole mai târziu decât marele Moliere , au ocazia să-și investească o oră și jumatate din viața lor, cunoașterii vieții și operei acestui adevărat părinte al dramaturgiei franceze. Și nu în mod didactic. Căci, așa cum spuneam într-o cronică anterioară, e dificil să-l iei de mână pe adolescentul de astăzi și să-i “predai” Moliere, ca la școală. Piesa ce-i poartă numele și pe față și pe dos, reușește să-și poarte destinatarii prin biografia marelui dramaturg, amestecată într-un mod inedit cu însăși opera sa. Trecerea de la una la alta este aproape insesizabilă : acum îl vedem pe Moliere, în diversele etape ale vieții, înconjurat de cei ai vremurilor sale – rude, colegi-actori sau chiar însuși Regele-Soare – și deodată, pe scândura aceleiași scene austere ( asta a fost viziunea scenografei Olga Nikitina) îi recunoaștem personajele, în fragmente desprinse din opera marelui dramaturg. Coloana vertebrală a piesei o reprezintă “Viața domnului Moliere”, roman al nu mai puțin celebrului Mihail Bulgakov, care, amestecată , cum spuneam, cu frânturi din Moliere-ul original, se constituie într-o provocare extrem de modernă pentru echipa de tineri actori ai Teatrului Nottara.” - Marina Almășan femeide10.ro
„Spectacolul creionează un portret inedit, emoționant al lui Jean-Baptiste Poquelin, cunoscut ca Molière, dramaturgul ale cărui piese de teatru se joacă pe toate scenele lumii de aproape patru secole. În montarea regizorului rus, povestea-cadru pornește de la Viața Domnului de Molière de Mihail Bulgakov și de la piesa de teatru scrisă de acesta, Cabala bigoților, la care se adaugă scene din patru piese esențiale ale dramaturgului francez, Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe și Don Juan. Viața lui Molière, un artist care a luptat pentru libertatea de expresie în pofida tuturor restricțiilor epocii, poate fi înțeleasă cel mai bine prin creațiile sale. „Respiră, trăiește. Molière este nemuritor” – spectacolul lui Roman Feodori valorifică modernitatea dramaturgului, potențialul comic din creația acestuia, dar și aspectul critic la adresa tarelor societății.” - Magdalena Popa Buluc, cotidianul.ro