Autor:
Milos Nikolic
Traducere: Veronica Lăzăreanu
Regie:
HORAȚIU MĂLĂELE
Gen: comedie
Durată: 57'
Povestea a trei fierari, unul român, unul maghiar și unul rus, care află lucruri interesante despre paternitatea fiilor lor.
HORAȚIU MĂLĂELE - GRIGORIE
MAIA MORGENSTERN - MATILDA
GEORGE MIHĂIȚĂ - PETER
VALENTIN TEODOSIU - IVAN
decor: Maria Miu; muzica: George Marcu; director de imagine: Marius Nechita; regia de montaj: Cosmin Găleată; producător: Claudia Nedelcu Duca
echipa Teatrului de Comedie
regia tehnică: Alina Barbu; sufleor: Ștefan Pârnuș; sunet: Valentin Popescu, lumini: Cornel Birjaru; machiaj: Simona Dumitru; asistent scenograf: Diana Mihaela Sav; cabinieră: Maria Speteanu; recuzită: Adrian Moldoveanu, Silviu Mehedințeanu; șef mașinist: Aurel Vîrban; mașiniști: Stelian Dobra, Mario Rusescu, Marius Gheorghe, Nicolae Lungu, Alexandru Stan, Mihai Tănase, George Corneciu; garderobă: Ioana Buciumeanu, Ioana Nicolae, Clara Boulescu, Dorina Cozianu Dragnea, Valentina Zamfirescu
echipa TVR
șef producție: Elena Martonoș, Marc Brănescu; imagine: Dinu Mărgărint, Marius Nechita, Ștefan Stan; sunet: Valentin Bartolomeu; colorizare: Paul Drăgușin, Mihaela Biciușcă; postprocesare sunet: Cornel Ciuleanu; asistent imagine: Sorinel Stroe; șofer: Iulian Dincă; juridic: Mihaela Măriuță, Irina Lucan Arjoca, Laurențiu Oprea; economic: Daniela Năprădean; DIT: Lory Sîrbu, Adina Buriu, Bogdan Vârșan; producător delegat: Mișu Predescu
mulțumiri:
George Mihăiță, Monica Similea, Aurelian Munteanu, Geta Prodan, Gabi Constantin, Răzvan Nițescu, Aurora Suciu, Ion Roșioru
„Am scris comedia Fierarii după principiile tragediei antice, numai că am răsturnat o situație tragică în esență, așa că ea a încetat să mai fie tragică. Ca și în tragedia antică, și în Fierarii tot ceea ce ține de esență s-a întâmplat mai demult, iar ceea ce se prezintă în fața cititorilor – sau a spectatorilor – sunt doar consecințele celor întâmplate. Această comedie seamănă cu un concert cântat pe o singură coardă sau cu Bolero-ul lui Ravel, în care tema variază și se multiplică. Prin această multiplicare, amplificare, realul se transformă în absurd, care devine mai convingător decât tot ceea ce este cu adevărat real. Cum comicul și tragicul sunt ca două surori gemene, în această comedie apar deseori în același timp pe scenă, ajutându-se una pe cealaltă să aducă la nonsens orice război, orice manifestare de ură și orice naționalism.” Milos Nikolic comedie.ro
„Cea care, în povestea noastră, se străduiește să ducă mai departe specia umană și, mai ales, breasla fierarilor, este brava Matilda, interpretată de Maia Morgenstern cu bună drămuire a mijloacelor de expresie. Matilda este o femeie cât un dulap, sfielnică și tăcută doar până în clipa când îi sare muștarul. Isteață, găsește imediat argumentele cu care să-i potolească pe bărbații răniți în amorul propriu și în onoarea de familist. Horațiu Mălăele este soțul Matildei, fierarul Grigorie. Deși se declară tare ca piatra, stă la fereală sub papucul nevestei, iar scurtele momente de revoltă nu fac decât să-i trădeze și mai mult nevolnicia. Ca de obicei, Mălăele stoarce haz din orice: dintr-o tăcere, dintr-o uimire, dintr-un amănunt al decorului, dintr-o nuanță a intonației. Sigur că nu ratează ocazia de a îmbogăți textul cu mici inserturi/aluzii legate de prezentul nostru, îndreptând ace fine spre șovinism, naționalism bulbucat, ură, economie capitalistă prost înțeleasă etc. Doar se specifică din capul locului că spectacolul e ”după Miloš Nikolić”. Mălăele, ca regizor, nu s-a astâmpărat niciodată sub dictatura textului, a pus mereu ceva bun de la el, din el.” Gabriela Hurezean, muzesiarme.ro