Autor:
Peter Schaffer
Traducere: Beatrice Staicu
Adaptare:
Dinu Cernescu
Regie:
Dinu Cernescu; regizor tv: Dinu Cernescu
Gen: dramă
Durată: partea I: 70', partea a II-a 59'
„Amadeus” este o dramă despre ultimii ani de viață ai lui Wolfgang Amadeus Mozart, așa cum sunt povestiți de Salieri, un muzician complexat aflat, în ciuda diferenței de vârstă, într-o competiție - nu doar muzicală - cu genialul compozitor. Acțiunea se desfășoară la sfârșitul secolului al XVIII-lea cu precădere în Viena. Textul este structurat ca un flash back segmentat al lui Salieri care, la bătrânețe, este vizitat de un preot pentru a se spovedi, pretext pentru a derula în fața ochilor noștri, viața plină de excese a lui Mozart, compozitorul pe care astăzi îl știe și admiră o lume întreagă.
RADU BELIGAN – ANTONIO SALIERI
RĂZVAN VASILESCU – WOLFGANG AMADEUS MOZART
IRINA MAZANITIS – CONSTANZE WEBER
PAUL IOACHIM – IOSIF AL II-LEA ÎMPĂRATUL AUSTRIEI
ALFRED DEMETRIU- CONTELE JOHANN KILLIAN VON STRACK
TEODOR DANETTI – BARONUL GOTTFRIED VAN SWIETEN
NICOLAE DINICĂ – CONTELE FRANZ ORSINI –ROSENBERG
MIHAI STAN, JORJ VOICU – VENTICELLI
AU MAI INTERPRETAT: GEORGE ULMENI, ZOE VINTILESCU, ALEXANDRA LEMNARU, STELIAN CĂRBUNARU, DAN NĂSTASE, MATEI CONSTANTINESCU, RALUCA CONSTANTINESCU.
Momentul de operă realizat de FELICIA FILIP, CRISTIAN MIHĂILESCU, ADRIANA ZĂGREANU de la Opera Română.
decor: Gheorghe Constantin; costume: Eugenia Botănescu.
director de producție: Traian Andriescu; asistență tehnică: ing. Ion Vascan; tapițerie: Pavel Dumitru; mașiniști: Popescu Constantin, Daniel Costache; iluminare: Nelu Hornea, Dan Rădoi, Gheorghe Leoveanu, Victor Rădulescu; machiaj: Vladimir Antoci, Adriana Popescu, Elisabeta Hornaru; montaj electronic: Lucian Marinescu; postprocesare sunet: Tatiana Stoenescu, Emil Marinescu; ilustrație muzicală: ing. Lucian Ionescu; sunet Ioan Dinuță, Mihai Șireanu; regizor secund: George Ulmeni; regia de montaj: Marga Niță; operatori imagine: Niculescu Cristea, Radu Ioanid, Mihai Nagy, Mircea Grigoriu; operator șef imagine: George Grigorescu; redactor Alexandra Orban; ilustrația muzicală: Lucian Ionescu
„Mi-a venit idea după ce am citit mult despre Mozart. M-a șocat contrastul dintre muzica sa sublimă și bufoneria vulgară din scrisorile sale. Sunt adesea criticat pentru că îl portretizez ca pe un imbecil, dar pentru mine e vorba despre partea copilăroasă a firii sale: scrisorile lui par scrise de un copil de opt ani. La micul dejun scria aceste rânduri puerile, obscene verișoarei lui; iar până seara termina o capodoperă în timp ce făcea conversație cu soția sa.” The Guardian, 14 ianuarie 2013, interviu de Anna Tims cu Peter Shaffer
„Dacă generatorul de idei al spectacolului este personajul Salieri, producătorul emoțiilor și purtătorul „tezei” (contrastul dintre Om și Operă) este firește Mozart. Genialitatea personajului o exprimă muzica (constituită într-un indispensabil și abil argument dramatic), iar „făptura” lui excentrică o compune cu foarte mult talent, în spiritul și intențiile piesei, tânărul Răzvan Vasilescu. În interpretarea sa sînt alternate cu tact regizoral și bună intuiție violențele de limbaj și atitudinile șocante, pentru a se da frîu liber vioiciunii, neastâmpărului, izbucnirilor unui „tînăr furios” avant la lettre, ale cărui purtări, fie ele sfidător cabotine sau cu inocență naturale, poartă, cu juvenilă grație, pecetea unei desăvârșite libertăți interioare.” Mira Iosif, Revista Teatru, 1982, Nr. 2 februarie
„Luciditate și neputință, topite josnic, dar omenește, în invidie, iată culorile de bază ale portretului pe care ni-l pictează Radu Beligan. /…/ Artist în deplinătatea consacrării sociale și în totală decădere morală, Salieri e înfățișat în toată măreția mediocrității sale.” Mira Iosif, Revista „Teatru”, 1983, Nr. 2 februarie