loader

RECOMANDĂRI

Imagine

Invitație la teatru: „Avarul” lui Molière, în 6 martie, la TVR Cultural. Criticul de teatru George Banu: Harpagon e dostoievskian

Miercuri, 6 martie, de la ora 22.00, TVR Cultural i-a invitat pe telespectatori la celebra comedie „Avarul”, a lui Molière, pusă în scenă la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. Regia piesei este semnată de Felix Alexa.

În „Avarul”, Molière reia motivul comediei antice a lui Plaut, „Aulularia” („Ulcica”), din care păstrează tema avariției și personajul principal, Harpagon, un văduv nemaipomenit de zgârcit, un om egoist, obsedat de bani, ale cărui acțiuni sunt pe cât de odioase, pe atât de ridicole.

Acțiunea din piesăse petrece la Paris, în casa lui Harpagon, care păzește cu sfințenie banii pe care-i are și pe care-i ține ascunși, dar din care face și cămătărie. Este paralizat de frică să nu-și piardă comoara și verifică permanent locul unde și-a ascuns banii. Avariția lui pune în pericol poveștile de iubire care se înfiripaseră între fiica lui, Élise, îndrăgostită de Valère, un domn napolitan aflat în slujba tatălui său, și Cléante, fiul lui, care dorește să o ia de soție pe Mariane, o tânără orfană fără avere.

Copiii lui Harpagon știu că zgârcenia tatălui lor nu le va permite niciodată să se căsătorească cu cei de care s-au îndrăgostit, pentru că nu aveau avere. Pentru Élise aranjase o căsătorie cu un domn în vârstă, Anselme, care nu avea pretenție la zestre, iar fiului său îi rezervase deja mâna unei văduve bogate. Când fiul încearcă să împrumute banii care i-ar aduce independența, descoperă că acel cămătar nu este altcineva decât Harpagon”, potrivit sinopsisului publicat pe site-ul Teatrului „Marin Sorescu din Craiova.

Din distribuție fac parte: Claudiu Bleonț, Cerasela Iosifescu, Alex Calangiu, Costinela Ungureanu, Nicolae Poghirc, Cătălin-Mihai Miculeasa, Iulia Colan, Cătălin Vieru, Angel Rababoc, Nicolae Vicol, Gabriela Baciu, Ovidiu Cârstea și Bogdan Oprănescu.

Regia, versiunea scenică, lighting design și ilustrația muzicală îi aparțin lui Felix Alexa

Echipa artistică: traducere - Vlad Russo, scenografie - Andrada Chiriac, consilier artistic - George Banu, regia tehnică - Sorin Gruia, maestru de lumini - Dodu Ispas, sufleor - Anca Maria Ilinca, producător delegat - Haricleea Nicolau.

Producător TV: Mirela Giodea

 

 

Molière, se spune, e un maestru al caracterelor, un desenator precis și intransigent. Teatrul său le expune ca într-un muzeu și noi, îndelung, am privit aceste figuri reduse la esența lor asemeni unor fluturi prinși cu bolduri pe firmamentul umanității. De aceea, poate, le și evităm, considerându-le prea uniforme și exemplare. (…) Despre ce vorbește Molière, cel din a doua perioadă, cel transformat după întâlnirea cu Corneille la Lyon? Despre avatarurile pasiunii care, inițial, pare să contrazică suplețea naturii, care la origine suscită repudierea comică și e azi, dimpotrivă, revizuită.

Pasiunea apare ca fiind impulsul tragic al unor destine inapte să-i controleze efectele. Nu «avarul » ca tip interesează azi, ci «Harpagon», ca individ dominat de un apetit financiar extrem. Nu «mizantropul» ne preocupă, ci «Alceste», ca personaj rătăcit într-o lume alienată… să uităm titlurile «generale» și să descoperim destinele «individuale». Să le interpretăm ca simptom al unei sfâșieri interne ce invită la o reevaluare a personajelor, personaje ce nu-și sunt stăpâne lor însele, ci apar ca prizonierii dependenți de o pasiune. Nimic nu le diferențiază de „Jucătorul” lui Dostoievski. La el putem să ne gândim când îl privim pe Harpagon. Fiecare deposedat de el însuși, căci e posedat de o pasiune: ei aparțin aceleiași familii. Harpagon e dostoievskian”, arăta criticul de teatru George Banu, în „Harpagon sau avatarurile unei pasiuni”.

Sursă imagini: Teatrul „Marin Sorescu” din Craiova

Spectacole

mai multe

Ea geolog, el poet, trăiesc o mare iubire așa cum numai în basme se mai poate vedea. Dar ce se întâmplă când el dorește să o ceară de soție pe iubita lui? Despre gândurile pe care fiecare dintre noi ni le facem atunci când găsim iubirea vieții,...

Un mic oraș de provincie este dat peste cap de o serie de scrisori anonime. Sub lupa lui Cocteau este o familie conformistă care reflectă tulburările înregii societăți. Un policier romantic în jurul unei mașini de scris.

El și Ea se întâlnesc întâmplător (sau nu!) pe o bancă în parc. Povestea rusească a doi oameni care învață să își dea jos măștile ca să își spună adevărul. Cu umor, cu afecțiune, cu emoție trăiesc intens cu speranța că vor regăsi iubirea.

 

#TNTV