Autor:
Maxim Gorki
Traducere: Emma Beniuc
Adaptare:
Ion Cojar
Regie:
Ion Cojar
Gen: dramă
Durată: 111'
Vassa, o persoană autoritară, zgârcită, mătură tot ce îi stă în cale pentru a avea o situație materială bună, dar și pentru a-și ocroti familia de oprobriul public. Adevăratul dușman se dovedește însă a fi Hrapov, fratele Vassei. Instinctul mână personajele într-o înlănțuire de trădări și patimi destructive.
FLORINA CERCEL - VASSA JELEZNOVA
GHEORGHE COZORICI - SERGHEI JELEZNOV
GEORGE CONSTANTIN - PROHOR HARPOV
TAMARA CREȚULESCU - NATALIA
MAGDALENA CERNAT - LUDMILA
OLGA DELIA MATEESCU - RASEL
RODICA MUREȘAN - ANA
GEORGE CRISTESCU - MELNICOV
ANDREI IONESCU - CROTCHIN
ANDREI DUBAN - EVGHENIE
DANIELA NANE - LIZA
DELIA NARTEA - POLIA
VASILE FILIPESCU - PIATERCHIN
scenografia: Dan Jitianu; director de imagine: Beatrice Drugă; regia de montaj: Marga Niță; redactor: Ioana Prodan; corul condus de Emil Iurașcu, coregrafia Rose Marie Bot
regia tehnică: ing. Adriana Varlam, Georgeta Crăciunescu; sunet: Ștefan Boceanu, Traian Mărmureanu; lumini: Ion Hornea, Mihaela Sârbu, Gheorghe Leoveanu; mașiniști: Nicolae Ciungu, Gheorghe Ionescu; regia de studio: Rafira Vlădășel, Paul Tănase, Traian Zecheriu; editor imagine: Aura Jugăstreanu; ilustrația muzicală: Lidia Danciu; PPS: Florin Tăbăcaru, Emil Marinescu; titraj electronic: Floarea Stavri, Alexandra Diaconu; șef de producție: Viorel Suciu; imaginea: Bogdan Cojar, Mihai Ratcu, Mihai Nagy, Aurel Andrei, Ioniță Cristian, Nicușor Manoilă
Cea mai bună regie, Ion Cojar, Gala UNITER
Premii pentru interpretare: Florina Cercel și George Constantin, Gala UNITER
Premiul pentru scenografie: Dan Jitianu, Gala UNITER
„Vassa Jeleznova (…) creează o imagine de ansamblu a unei lumi crepusculare, dar încă vitale, in care fiecare personaj poartă însemnele unei puternice individualităţi, limpede desenată şi, totodată, ale clasei sau categoriei sociale sau morale căreia ii aparţin având o existență scenică vie, convingătoare, organică Spectacol "de actori", pentru că fiecare, aproape fără excepție crează un portret veridic, ce nu se uită. Vassa Jeleznova este, în acelaşi timp, un spectacol în care regizorul "murind în fiecare actor" trăiește în fiecare clipă a universului uman pe care l-a construit cu talent, cu migală şi perseverență, cu claritatea viziunii şi ştiinţa concretizării scenice a intenţiilor, atent la toate sensurile şi implicaţiile textului şi dezvoltându-le creator, în lumina ideii dominante.” Margareta Bărbuță, Teatrul, nr 2, 1989
„George nu s-a lăsat convins de la început de acest scenariu. I se părea prea voit, prea speculativ. De-abia după ce a descoperit în experimentarea direct de la repetiții că întreaga structură a piesei nu este altceva decât un sistem care funcționează pe interese și pe puterea banului, când a înțeles că spectacolul urma să dezvăluie duplicitatea tuturor subiecților implicați într-un mecanism, care funcționează după reguli proprii, și că nici el nu se poate sustrage consecințelor acestor legi, George a început nu numai să-și desăvârșească imaginea rolului său, ci a început să-l intereseze tot spectacolul.”” Yorick.ro